FAQ items aan het laden...
Trainingen 2019-04-09T09:36:33+02:00

TRAININGEN

MCM tekst biedt trainingen op het gebied van schrijven, bedrijfsjournalistiek, free publicity, pitchen en presenteren. Daarnaast maakt MCM tekst trainingen op maat, afgestemd op de behoefte binnen jouw organisatie.
Opdrachtgevers die MCM tekst inzetten voor workshops en trainingen zijn onder meer Oost NL, Rabobank IJsseldelta, Samen Maken We De Stad, MEE IJsseloevers, Vrijwilligerswerk & Onderwijs in Overijssel, Bind Academie, De Rechtspraak Rechtbank Overijssel en ROVA.

 

TRAINING: BLOGS SCHRIJVEN
1 dagdeel

Doelgroep: de training is voor iedereen die zijn bedrijf of organisatie meer bekendheid wil geven via internet.
Doel: na de training schrijf je blogs die jouw doelgroep in één ruk uitleest.
Inhoud: krijgen door te geven. Dat is het idee achter bloggen. Als je kennis, informatie en adviezen online deelt, zien (nieuwe) klanten jouw bedrijf als dé autoriteit in jouw vakgebied.
Bloggen is niet alleen een interessante tekst schrijven. Een goede blog boeit de lezer als een artikel in zijn favoriete magazine. Daarom leer je tijdens deze training ook te denken als een journalist of redacteur: je kiest je onderwerpen zo, dat je blogs in één ruk worden uitgelezen.
Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus. Je krijgt in de training een-op-een feedback op je blog. Bovendien bespreken we de blogs in de groep, zodat je ook de aanpak van anderen ziet. Daardoor leer je extra snel.

Na de training ‘Blogs schrijven’:
✓ weet je hoe je een blogtekst opbouwt
✓weet je hoe je verschillende tekstsoorten/-genres inzet voor een boeiende blog
✓ kies je de invalshoek voor je blog zo, dat je jouw lezer van de eerste letter tot de laatste punt boeit
✓ maak je titels/koppen die de lezer verleiden om verder te lezen
✓ is je eerste blog klaar voor plaatsing op jouw website

TRAINING: CONTENT MET EEN PLAN
1 dagdeel

Doelgroep: de training is voor iedereen die zich vanwege zijn werk bezighoudt met de online promotie van een organisatie.
Doel: na de training ga je de deur uit met de contentplanning voor jouw bedrijf onder je arm. Je weet precies wanneer je over welke onderwerpen gaat publiceren. Je kunt direct aan de slag!
Inhoud: ‘content is king’. Zonder inhoud geen website. Zonder goede boodschap geen publiek. Maar waar schrijf je over? Hoe kies je je onderwerpen? Waarmee boei je de doelgroep van je bedrijf? Hoe deel je je kennis en je nieuws? En wanneer publiceer je je bericht?

Na de training ‘Content met een plan’:
✓ kies jij precies de onderwerpen waar jouw doelgroep behoefte aan heeft
✓ maak jij op basis van jouw producten, diensten, nieuwtjes en vakkennis een grote hoeveelheid nieuwsberichten, blogs, webteksten en socialemediaberichten
✓ boei jij jouw doelgroep iedere keer weer, met telkens unieke berichten
✓ heb je altijd stof om over te schrijven, het hele jaar door

Het maakt niet uit welk type berichten je wil schrijven. Blogs, nieuwsberichten, webteksten of socialemediaberichten; ze krijgen allemaal een plek in jouw contentplanning.

TRAINING: PITCHEN VOOR BEDRIJVEN
1 dag

Doelgroep: de training is voor ondernemers, directieleden, bestuurders, accountmanagers en marketing- en communicatieadviseurs die een bedrijf vertegenwoordigen.
Doel: na deze training kun je bij iedere ontmoeting of bijeenkomst je bedrijf kort en krachtig pitchen. Jouw product of dienst in één minuut. Je verhaal is zo opgebouwd, dat iedereen het begrijpt, onthoudt én doorvertelt. Tijdens de training geef je de pitch meerdere keren voor de rest van de groep, zodat je zeker weet of ‘ie werkt. Door het vaak te doen, zit je verhaal ook meteen goed in je hoofd. Succes verzekerd.
Inhoud:
– je gaat aan de slag met de inhoud van jouw pitch. Wat maakt jouw bedrijf, product of dienst bijzonder? Wat onderscheidt jouw bedrijf van andere aanbieders? Met welke casus/klantervaring kun je je verhaal illustreren?
– je maakt van je boodschap een krachtige pitch. Hoe zorg je dat iedereen jouw verhaal onthoudt én doorvertelt?
– je verfijnt je vertelkunst. Hoe blijf je authentiek? Welke woorden spreken tot de verbeelding? Hoe boeit jouw pitch van begin tot eind?

Optioneel, videopresentatie
Als je wil, kun je je pitch ook meteen voor de camera geven. Een videoprofessional filmt jouw verhaal. De video kun je gebruiken voor de website van het bedrijf, sociale media en tijdens presentaties. Als je hiervoor kiest, krijg je ook tips voor het presenteren voor de camera.

TRAINING: PITCHEN VOOR MEDEWERKERS
1 dagdeel

Doelgroep: de training is voor werknemers die zichzelf, hun plan of idee duidelijk willen presteren. Bijvoorbeeld in een teamoverleg of zakelijke bijeenkomst, maar ook tijdens sollicitatiegesprekken en zakelijke ontmoetingen.
Doel: nooit meer worstelen met presentaties, maar met plezier presenteren. In de training krijg je geen vastomlijnd format voor een gelikte pitch, maar ontwikkel je je eigen presentatiestijl. Alvast een tipje van de sluier: de beste presentatoren zijn gewoon zichzelf. Je stelt aan het begin van de training je eigen doel. Voor de één is dat spreken voor een groot publiek, voor de ander is dat een krachtig verhaal voor een toevallige kennismaking.
Inhoud:
– bewust worden van talenten en waarden: waarom doe ik dit werk, wat vind ik belangrijk, waar ben ik goed in, wat doe ik graag?
– eventuele ‘plankenkoorts’: hoe houd je, ondanks zenuwen, een goed verhaal?
– de opbouw van je presentatie: hoe zorg je dat je publiek/gesprekspartner je verhaal onthoudt, hoe breng je structuur in je verhaal, hoe geef je je verhaal een begin en eind?
– en natuurlijk, vooral veel dóen, want oefening baart kunst.

TRAINING: KORT, BONDIG EN EFFECTIEF FORMULEREN
2 dagdelen

Doelgroep: de training is voor iedereen die in een werkomgeving teksten schrijft. Het maakt niet uit of het gaat om brieven, rapporten, aanbestedingsteksten, vacatureteksten of andere tekstsoorten.
Doel: na deze training kun je korte en bondige teksten schrijven waarmee je bij je doelgroep het juiste effect bereikt. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: schrijven is meer dan het schrijven alleen. Om een boodschap duidelijk op papier te krijgen, moet je eerst beslissen wat je wilt vertellen en wat je doel is. Daarom zoomen we in het eerste dagdeel in op:
– je doel bepalen: welk effect wil je teweeg brengen?
– je doelgroep kiezen: waarom is het onderwerp voor de doelgroep relevant?
– je boodschap bepalen: wat ga je schrijven, om je doel te behalen?
– kiezen welke informatie je wil overbrengen: wat weet de doelgroep al van het onderwerp?

In het tweede dagdeel leer je kort, bondig en treffend formuleren. Daar horen de volgende onderwerpen bij:
– hoofd- en bijzaken onderscheiden
– kort en krachtig formuleren
– tekstopbouw: hoe ziet een prettig leesbare tekst eruit?
– tekstkwaliteit: veel voorkomende taalvragen en -fouten
– tips en trucs om je eigen tekst te verbeteren

TRAINING: JOUW BEDRIJF IN DE KRANT
Eén dagdeel

Doelgroep: de training is voor iedereen die zich vanwege zijn werk bezighoudt met de promotie van een organisatie. Het maakt niet uit of je al ervaring hebt met pr of persberichten schrijven. De training is zo opgezet dat iedereen op zijn eigen niveau deel kan nemen.
Doel: na deze training weet je hoe nieuws over jouw bedrijf gratis in de media verschijnt en weet je hoe je een persbericht schrijft. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: je krijgt inzicht in de werkwijze van redacties, leert aan welke eisen een goed persbericht voldoet en vooral: hoe je een persbericht schrijft. Je schrijft tijdens de training zelf een persbericht, waarop je feedback krijgt. Bovendien bespreken we de berichten in de groep, waardoor je ook de aanpak van anderen ziet en dus extra snel leert. Ten slotte bespreken we hoe jij jouw persberichten op meerdere manieren ten gunste van jouw organisatie kunt inzetten.

Wat je allemaal leert:
– hoe een redactie het nieuws van jouw bedrijf beoordeelt
– waar het perfecte persbericht aan voldoet
– hoe je een persbericht schrijft
– hoe je de kans op publicatie vergroot
– wat je nog meer kunt doen met je persberichten

TRAINING: JOURNALISTIEK SCHRIJVEN VOOR BEDRIJVEN
Twee dagdelen, plus een opdracht voor thuis

Doelgroep: de training is voor iedereen die nieuwsberichten, interviews, reportages en andere artikelen schrijft voor een organisatie. Het maakt niet uit of die artikelen zijn bedoeld voor nieuwsbrieven, websites, personeelsmagazines, intranet of sociale media.
Doel: na deze training herken je nieuws binnen jouw organisatie, ga je goed voorbereid op interview, kun je het nieuws gericht op jouw doelgroep beschrijven en weet je hoe je het kort en krachtig houdt. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: tijdens het eerste dagdeel ga je aan de slag met:
– nieuwscriteria: wat maakt dat iets nieuws is en dat het relevant is voor jouw doelgroep?
– genres: inzicht in de diverse typen journalistieke teksten en het gebruik ervan
– invalshoeken: de juiste insteek voor een artikel kiezen
– interviewtechnieken

Na het eerste dagdeel krijg je een opdracht voor thuis. Daarin pas je de opgedane kennis, tips en inzichten van de eerste les toe.

In het tweede dagdeel presenteren de deelnemers de resultaten van de thuisopdracht en werken ze die verder uit. Daarnaast leer je alles over het schrijven van een artikel:
– koppen maken: een krachtige titel trekt lezers over de streep
– kort en krachtig formuleren
– tekstopbouw: hoe ziet een prettig leesbaar artikel eruit?
– tekstkwaliteit: veel voorkomende fouten in journalistieke stukken
– tips en trucs om je eigen tekst te verbeteren

WORKSHOP: RECHT OP JE DOEL AF MET SOCIALE MEDIA
2,5 uur

Doelgroep: iedereen die vanuit zijn organisatie sociale media gebruikt.
Doel: na deze workshop kies jij jouw woorden zó dat je jouw doelgroep boeit en bindt. Het draait in deze workshop dus niet om ‘de knopjes’ en de techniek van de sociale media, maar om het kiezen van de juiste woorden.
Inhoud: met sociale media kun je met één muisklik een enorm publiek bereiken. Maar, hoe zorg je dat jouw boodschap duidelijk is – en vooral – wordt opgemerkt door uw doelgroep? Tijdens deze workshop zet je op een rij wat je via sociale media als Twitter en Facebook kunt communiceren, leer je jouw boodschap formuleren en ontdek je hoe je berichten interessant maakt voor jouw doelgroep. Daarnaast krijg je tips en trucs voor het efficiënt programmeren van berichten, zodat jouw boodschap voorbij komt, zonder dat je er omkijken naar hebt.