FAQ items aan het laden...
Trainingen 2017-12-01T09:58:51+00:00

TRAININGEN

MCM tekst biedt diverse trainingen en workshops op het gebied van schrijven, bedrijfsjournalistiek en free publicity. Daarnaast maakt MCM tekst trainingen op maat, afgestemd op de behoefte binnen jouw organisatie.
Opdrachtgevers die MCM tekst inzetten voor workshops en trainingen zijn onder meer Samen Maken We De Stad, MEE IJsseloevers, Vrijwilligerswerk & Onderwijs in Overijssel, Bind Academie, De Rechtspraak Rechtbank Overijssel en ROVA.

 

TRAINING: KORT, BONDIG EN EFFECTIEF FORMULEREN
2 dagdelen

Doelgroep: de training is voor iedereen die in een werkomgeving teksten schrijft. Het maakt niet uit of het gaat om brieven, rapporten, aanbestedingsteksten, vacatureteksten of andere tekstsoorten.
Doel: na deze training kun je korte en bondige teksten schrijven waarmee je bij je doelgroep het juiste effect bereikt. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: schrijven is meer dan het schrijven alleen. Om een boodschap duidelijk op papier te krijgen, moet je eerst beslissen wat je wilt vertellen en wat je doel is. Daarom zoomen we in het eerste dagdeel in op:
– je doel bepalen: welk effect wil je teweeg brengen?
– je doelgroep kiezen: waarom is het onderwerp voor de doelgroep relevant?
– je boodschap bepalen: wat ga je schrijven, om je doel te behalen?
– kiezen welke informatie je wil overbrengen: wat weet de doelgroep al van het onderwerp?

In het tweede dagdeel leer je kort, bondig en treffend formuleren. Daar horen de volgende onderwerpen bij:
– hoofd- en bijzaken onderscheiden
– kort en krachtig formuleren
– tekstopbouw: hoe ziet een prettig leesbare tekst eruit?
– tekstkwaliteit: veel voorkomende taalvragen en -fouten
– tips en trucs om je eigen tekst te verbeteren

TRAINING: JOUW NIEUWS IN DE KRANT
Eén dagdeel

Doelgroep: de training is voor iedereen die zich vanwege zijn werk bezighoudt met de promotie van een organisatie. Het maakt niet uit of je al ervaring hebt met pr of persberichten schrijven. De training is zo opgezet dat iedereen op zijn eigen niveau deel kan nemen.
Doel: na deze training weet je hoe nieuws over jouw bedrijf gratis in de media verschijnt en weet je hoe je een persbericht schrijft. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: je krijgt inzicht in de werkwijze van redacties, leert aan welke eisen een goed persbericht voldoet en vooral: hoe je een persbericht schrijft. Je schrijft tijdens de training zelf een persbericht, waarop je feedback krijgt. Bovendien bespreken we de berichten in de groep, waardoor je ook de aanpak van anderen ziet en dus extra snel leert. Ten slotte bespreken we hoe jij jouw persberichten op meerdere manieren ten gunste van jouw organisatie kunt inzetten.

Wat je allemaal leert:
– hoe een redactie het nieuws van jouw bedrijf beoordeelt
– waar het perfecte persbericht aan voldoet
– hoe je een persbericht schrijft
– hoe je de kans op publicatie vergroot
– wat je nog meer kunt doen met je persberichten

TRAINING: JOURNALISTIEK SCHRIJVEN VOOR BEDRIJVEN
Twee dagdelen, plus een opdracht voor thuis

Doelgroep: de training is voor iedereen die nieuwsberichten, interviews, reportages en andere artikelen schrijft voor een organisatie. Het maakt niet uit of die artikelen zijn bedoeld voor nieuwsbrieven, websites, personeelsmagazines, intranet of sociale media.
Doel: na deze training herken je nieuws binnen jouw organisatie, ga je goed voorbereid op interview, kun je het nieuws gericht op jouw doelgroep beschrijven en weet je hoe je het kort en krachtig houdt. Tijdens de training pas je de theorie direct toe in de praktijk. Leren door te doen dus.
Inhoud: tijdens het eerste dagdeel ga je aan de slag met:
– nieuwscriteria: wat maakt dat iets nieuws is en dat het relevant is voor jouw doelgroep?
– genres: inzicht in de diverse typen journalistieke teksten en het gebruik ervan
– invalshoeken: de juiste insteek voor een artikel kiezen
– interviewtechnieken

Na het eerste dagdeel krijg je een opdracht voor thuis. Daarin pas je de opgedane kennis, tips en inzichten van de eerste les toe.

In het tweede dagdeel presenteren de deelnemers de resultaten van de thuisopdracht en werken ze die verder uit. Daarnaast leer je alles over het schrijven van een artikel:
– koppen maken: een krachtige titel trekt lezers over de streep
– kort en krachtig formuleren
– tekstopbouw: hoe ziet een prettig leesbaar artikel eruit?
– tekstkwaliteit: veel voorkomende fouten in journalistieke stukken
– tips en trucs om je eigen tekst te verbeteren

WORKSHOP: RECHT OP JE DOEL AF MET SOCIALE MEDIA
2,5 uur

Doelgroep: iedereen die vanuit zijn organisatie sociale media gebruikt.
Doel: na deze workshop kies jij jouw woorden zó dat je jouw doelgroep boeit en bindt. Het draait in deze workshop dus niet om ‘de knopjes’ en de techniek van de sociale media, maar om het kiezen van de juiste woorden.
Inhoud: met sociale media kun je met één muisklik een enorm publiek bereiken. Maar, hoe zorg je dat jouw boodschap duidelijk is – en vooral – wordt opgemerkt door uw doelgroep? Tijdens deze workshop zet je op een rij wat je via sociale media als Twitter en Facebook kunt communiceren, leer je jouw boodschap formuleren en ontdek je hoe je berichten interessant maakt voor jouw doelgroep. Daarnaast krijg je tips en trucs voor het efficiënt programmeren van berichten, zodat jouw boodschap voorbij komt, zonder dat je er omkijken naar hebt.